2/4/2022 1:57:34 AM
دنیای رنگارنگ بطری های پلاستیکی بررسی بطری های پت
بطری-2.jpg

بطری های پلی اتیلن ترفتالات یا بطری های PET از مقرون به صرفه ترین بسته بندی های بطری های پلاستیکی به حساب می آیند. بطری های پت بعد از انقلاب صنعتی با توجه به کم بودن مواد اولیه آنها در تولید مورد استقبال بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفتند.

بعد از انقلاب صنعتی و ورود تولیدکنندگان مختلف به عرصه تولید و صنعت، تنوع کالاها در بازار افزایش یافت. به همین دلیل، نیاز به بسته‌بندی‌های جدید و به‌روز بیش از همیشه احساس می‌شد. در سرتاسر دنیا صنایع مختلف براساس شرایط تولید انواع مختلفی از بسته‌بندی‌ها را ابداع و به جهان معرفی کردند.

مواد اولیه ارزان و در دسترس، از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی‌های آن دوران محسوب می‌شد؛ یعنی هر چقدر قسمت مواد اولیه برای تولید یک نوع بسته‌بندی کمتر بود و همچنین این مواد راحت‌تر تهیه می‌شدند در صنایع مختلف از آن بسته‌بندی بیشتر استقبال می‌شد. یکی از همین بسته‌بندی‌ها بطری های پت است.

این بطری‌ها مزایا و کاربردهای مختلفی دارند و به همین دلیل در اغلب شاخه‌های تولید از آن‌ها استفاده می‌شود؛ مانند حوزه تولیدات دارویی یا مواد غذایی. ویژگی‌های منحصر به فرد مواد اولیه به کار رفته در این نوع بسته‌بندی نظر اغلب تولیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. در ادامه با این مطلب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره بطری های پت به دست آورید.

پلی اتیلن ترفتالات یا Pet چیست؟

نام دیگر بطری های پت، پلی اتیلن ترفتالات است. جالب است بدانید که کلمه پت یا PET مخفف نام پلی اتیلن ترفتالات یا PolyEthylene Terephethalate بوده که نوعی پلیمر با زنجیره طولانی است و در دسته پلیمرهای وابسته به خانواده پلی استرها قرار می‌گیرد.

ظاهر بطری پت شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی است. برای تولید این پلیمر، از دو ماده دیگر به نام‌های ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلایکول استفاده می‌شود که هر دو از مواد خام نفتی به دست می‌آیند. پلیمر پت از پرکاربردترین توموپلاستیک‌ها بوده و در سه بخش اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

در صنعت نساجی به عنوان فیبر برای استفاده در فرآیند تولید پوشاک با نام پلی استر
عایق رطوبت و به طور کلی، به عنوان عایق در صنایع بسته‌بندی و بطری‌سازی
استفاده به عنوان پلاستیک مهندسی که در ترکیب با موارد دیگری مانند فیبر شیشه باعث افزایش مقاومت و استحکام در دیگر محصولات می‌شود.
بنابراین، از پلیمر پت در اکثر کشورها برای ساخت الیاف پلی استر، رزین بطری، فیلم و رزین پلی استر مهندسی استفاده می‌شود در حالی که در ایران، این ماده بیشتر در صنعت بطری‌سازی کاربرد دارد.


مدیریت سایت

شهرک صنعتی پرند بلوار صنعت خ گلریز خ گلشن پلاک1


09330244264
.

Copyright © Digibottle. Design by Vahid Hassani